Kompletní průvodce registry dlužníků: Kdo se do nich dostane a jak požádat o výmaz?

Půjčili byste peníze člověku, který je znám svou notorickou neschopností splácet? Vymáhání dluhů je zdlouhavé a nepříjemné – a nezáleží na tom, o jakou částku jde. Prevencí proti nesolidnímu žadateli je jeho důkladné prověření. Právě těmto účelům slouží registry dlužníků. Dostat se do nich není nic těžkého – stačí, když své úvěry nebudete chvíli řádně splácet. O to těžší, často přímo nemožné, je dosáhnout výmazu.

Octli jste se v registru dlužníků? Poradíme vám, co s tím udělat

Úvěrové registry jsou pro banky, spořitelny a další instituce účinným nástrojem nejen proti vlastním finančním ztrátám, ale i pro osvětu vlastních klientů. Důkladné prověření žadatele si ostatně žádá Zákon o spotřebitelském úvěru – banky a další úvěrové společnosti tak v podstatě nemají jinou možnost než do registrů nahlédnout.

Je třeba si uvědomit, že cílem tzv. registrů dlužníků není vám získání půjčky ztížit (nebo dokonce znemožnit). Pozitivní záznam v registrech naopak vypovídá o vaší důvěryhodnosti a schopnosti své závazky plnit.

Trnem v oku je pro mnohé především zápis negativní, poukazující nejen na opožděnou úhradu splátek, ale také na žádosti o úvěr.

Databáze registrů shromažďuje údaje nejen o závazcích současných, ale i minulých. A to až několik let zpět. Pro většinou klientů je relevantní trojice registrů: Bankovní registr klientských informací (BRKI), nebankovní registr klientských informací (NRKI) a Zájmové sdružení právnických osob (SOLUS).

Bankovní registr klientských informací

Bankovní registr klientských informací, známý také pod názvem Czech Banking Credit Bureau, shromažďuje údaje o bankovních pohledávkách.

Přístup k záznamům má každá členská instituce (mj. většina tuzemských bank). Databáze nabízí údaje o sjednaných úvěrech, žádostech o hypotéku a také např. o kreditních kartách a kontokorentu.

Kdo se do BRKI dostane?

V bankovním registru se v zásadě ocitne každý, kdo u členské banky zažádá o jakýkoli úvěrový produkt. Jakýkoli záznam zůstává v registru 4 roky po jeho splacení, stažená žádost o úvěr celý rok.

Banky informace z registru využívají při bonitním hodnocení, žádost o výmaz z BRKI je proto prakticky neprůchodná. O výpis lze zažádat několika cestami:

Nebankovní registr klientských informací

Nebankovní registr klientských informací (Czech Non-banking Credit Bureau) pracuje na totožném principu jako NRKI, jeho členy jsou ale především leasingové společnosti a různé subjekty poskytující koncovým klientům spotřebitelské úvěry.

Kdo se do NRKI dostane?

Princip databáze registru NRKI je podobný jako u bankovního registru. Do registru se dostane každá žádost o spotřebitelský úvěr – pokud ovšem nedojde k jejímu posvěcení příslušnou společností, je záznam po půl roce vymazán.

Jakýkoli zápis se v registru drží čtyři roky po uhrazení příslušné pohledávky. Na rozdíl od záznamu v bankovním registru lze ale v určitých případech požádat o vymazání, a to formou žádosti o odvolání souhlasu se zpracováním osobních údajů. Tato operace je vždy posuzována individuálně.

Pokud by ale úvěr ještě splacený nebyl, pak nemůže dojít k výmazu za žádných okolností.

Výpis z nebankovního registru klientských informací lze získat následujícími cestami:

Zájmové sdružení právnických osob

Cílem databáze SOLUS je chránit zájmy právnických osob a společností, poskytujících vedle půjček také služby s pravidelnou splatností. Mezi jeho členy najdeme pojišťovny, energetické společnosti, mobilní operátory a další subjekty.

Do registru může nahlížet a vkládat záznamy každý člen sdružení.

Kdo se do SOLUS dostane?

Na rozdíl od předchozích dvou registrů nejsou podmínky pro záznam tak přísné: Do databáze „neplatičů“ se dostanete buď ve chvíli, kdy dvakrát po sobě neuhradíte včas splátku u spotřebitelského úvěru. Druhou možností je trojnásobné opomenutí uhrazení jiné pravidelné pohledávky (např. faktury za elektřinu nebo telefonní služby).

SOLUS drží informace o dlužníkovi tři léta od splacení, výmaz neumožňuje. Zájmy poskytovatelů úvěrů a služeb jsou totiž nad zájmy jednotlivce. Dle stanoviska provozovatele je navíc přetrvávající záznam ochranou pro samotného spotřebitele před dalšími dluhy.

Výpis z registru SOLUS získáte několika způsoby:

  • žádostí o elektronický „SMS výpis“ (poplatek 99 Kč, za každý další výpis pak 30 Kč),
  • žádostí o písemný výpis (200 Kč).

Zjistíme vaši důvěryhodnost

Jste si opravdu jisti, že v úvěrových registrech nejste vedeni?

Náš makléř vám poradí, jak informace z úvěrových registrů získat.

Sjednejte si ZDARMA schůzku a zjistěte, zda máte nárok na hypoteční úvěr!

Sdílejte článek

Podobné články z blogu

Kratší fixace na vzestupu. Co to znamená pro vaši hypotéku?

V posledních měsících dochází na hypotečním trhu k zajímavému trendu: banky stále častěji preferují kratší fixace úrokových sazeb. Pětileté fixace, dříve běžné, pomalu ustupují a místo nich nastupují tříleté, a dokonce i roční fixace. Pojďme se...

Nová éra hypoték: Konec osobního poradenství, nebo digitální revoluce?

Jsme svědky tiché revoluce ve světě financí a hypoték. V jejím zdánlivém čele stojí Moneta Money Bank, která se rozhodla ukončit spolupráci se zprostředkovateli hypoték a zaměřit se na přímou distribuci a rozvoj online služeb. Tento krok,...

Hypotéka pro mladé: Jak vybrat a financovat své první bydlení?

Pořízení vlastního bydlení je velkým životním milníkem a pro mnohé zároveň jednou z největších životních investic vůbec. Bez ohledu na to, zda financujete koupi nemovitosti z vlastních úspor, či hypotékou, je nutné rozklíčovat spoustu otázek. Možná se...