Jaké registry prověřují banky při schvalování hypotéky?

Potřebujete si vlastní bydlení zařídit pomocí hypotéky? Jakmile se rozhodnete, že o ni některou z tuzemských bank požádáte, měli byste vědět, co všechno bude požadovat a kde o vás bude získávat informace pro posouzení vaší bonity. Pro některé žadatele může být fatální negativní záznam u jejich jména v registrech. O které konkrétně jde a co z existence záznamu v nich vyplývá?

Jaké registry prověřují banky při schvalování hypotéky?

Banka chce vědět (téměř) všechno

šanony registryPůjčit někomu (vám) takovou sumu, o jakou při hypotéce obvykle jde, je pro banku sice běžný krok, i při něm si však musí dávat pozor na to, komu své peníze půjčuje a jestli je reálné, aby se obnos bance vrátil i s úroky zpět.

Na důvěryhodnosti přitom žadatel ztrácí například negativním záznamem v registrech, konkrétně v úvěrových registrech, v centrálním registru úvěru ČNB, v Bankovním registru klientských informací (BRKI), v Nebankovním registru klientských informací (NRKI) a v registru SOLUS.

Banku zajímá také to, zda nemá žadatel na svých bedrech konkurz nebo nucené vyrovnání, případně jestli u něj nedochází k nesplácení úvěru.

BRKI = Bankovní registr klientských informací slouží pro poskytování údajů o klientech, jejich důvěryhodnosti a bonitě mezi bankami.

NRKI = zájmové sdružení právnických osob, jehož účelem je zjišťování a předávání informací o klientech mezi leasingovými a úvěrovými společnostmi.

SOLUS = zájmové sdružení právnických osob, jehož účelem je prevence předlužování klientů a růstu počtu dlužníků, kteří splácí s časovými prodlevami.

Na co nemáte s negativním záznamem v registrech nárok

Důležité je vědět, že pokud jeden z manželů neprojde při této „prověrce“, nepomůže celému páru při žádosti o hypotéku ani zúžení společného jmění manželů. Dalším nemilým překvapením může být fakt, že s jakýmkoli negativním záznamem v registrech banka pravděpodobně nevyslyší žadatelovo přání získat 100% hypotéku. Ať už jde o klasickou hypotéku například s 85% LTV, negativní záznam v registru bude pro klienta vždy přitěžující.

Škraloup máte tři až čtyři roky

U uvedených registrů se liší doba, kdy je klient veden jako problémový.

Klient je v registrech BRKI a NRKI veden po celou dobu života smlouvy a další 4 roky po jejím ukončení. V registru SOLUS to je v případě úvěrových smluv také po celou dobu života smlouvy a další 3 roky po jejím ukončení, maximálně však 10 let.

Lhůta začíná běžet okamžikem ukončení (např. doplacení) smlouvy, na které k prohřešku došlo.

Důležitá je také dlužná částka (v řádu desetitisíců už je opravdu zle) a velkou roli hraje i počet prohřešků této osoby.

Konečné rozhodnutí o poskytnutí hypotéky závisí vždy individuálně na posouzení příslušné banky.

Hrajte férově a banku sami informujte

Abyste se vyhnuli zamítavému postoji banky vůči vaší žádosti o hypotéku, můžete si z registrů nechat udělat výpis a sami ho předložit. Banka potom posoudí, zda vám hypotéku poskytne, nebo ne. Minimálně si tímto krokem ale ušetříte čas a administrativu spojenou s další žádostí.

Poraďte se ohledně hypotéky a záznamu v registrech s nestranným odborníkem v oblasti hypoték. Rozehrajte svou hru o hypoteční úvěr s profesionály z Gepard Finance a mějte po boku silného partnera, který vám sjedná ty nejlepší podmínky!

Sdílejte článek