Kompletní průvodce registry dlužníků: Kdo se do nich dostane a jak požádat o výmaz?

Půjčili byste peníze člověku, který je znám svou notorickou neschopností splácet? Vymáhání dluhů je zdlouhavé a nepříjemné – a nezáleží na tom, o jakou částku jde. Prevencí proti nesolidnímu žadateli je jeho důkladné prověření. Právě těmto účelům slouží registry dlužníků. Dostat se do nich není nic těžkého – stačí, když své úvěry nebudete chvíli řádně splácet. O to těžší, často přímo nemožné, je dosáhnout výmazu.

Octli jste se v registru dlužníků? Poradíme vám, co s tím udělat

Úvěrové registry jsou pro banky, spořitelny a další instituce účinným nástrojem nejen proti vlastním finančním ztrátám, ale i pro osvětu vlastních klientů. Důkladné prověření žadatele si ostatně žádá Zákon o spotřebitelském úvěru – banky a další úvěrové společnosti tak v podstatě nemají jinou možnost než do registrů nahlédnout.

Je třeba si uvědomit, že cílem tzv. registrů dlužníků není vám získání půjčky ztížit (nebo dokonce znemožnit). Pozitivní záznam v registrech naopak vypovídá o vaší důvěryhodnosti a schopnosti své závazky plnit.

Trnem v oku je pro mnohé především zápis negativní, poukazující nejen na opožděnou úhradu splátek, ale také na žádosti o úvěr.

Databáze registrů shromažďuje údaje nejen o závazcích současných, ale i minulých. A to až několik let zpět. Pro většinou klientů je relevantní trojice registrů: Bankovní registr klientských informací (BRKI), nebankovní registr klientských informací (NRKI) a Zájmové sdružení právnických osob (SOLUS).

Bankovní registr klientských informací

Bankovní registr klientských informací, známý také pod názvem Czech Banking Credit Bureau, shromažďuje údaje o bankovních pohledávkách.

Přístup k záznamům má každá členská instituce (mj. většina tuzemských bank). Databáze nabízí údaje o sjednaných úvěrech, žádostech o hypotéku a také např. o kreditních kartách a kontokorentu.

Kdo se do BRKI dostane?

V bankovním registru se v zásadě ocitne každý, kdo u členské banky zažádá o jakýkoli úvěrový produkt. Jakýkoli záznam zůstává v registru 4 roky po jeho splacení, stažená žádost o úvěr celý rok.

Banky informace z registru využívají při bonitním hodnocení, žádost o výmaz z BRKI je proto prakticky neprůchodná. O výpis lze zažádat několika cestami:

Nebankovní registr klientských informací

Nebankovní registr klientských informací (Czech Non-banking Credit Bureau) pracuje na totožném principu jako NRKI, jeho členy jsou ale především leasingové společnosti a různé subjekty poskytující koncovým klientům spotřebitelské úvěry.

Kdo se do NRKI dostane?

Princip databáze registru NRKI je podobný jako u bankovního registru. Do registru se dostane každá žádost o spotřebitelský úvěr – pokud ovšem nedojde k jejímu posvěcení příslušnou společností, je záznam po půl roce vymazán.

Jakýkoli zápis se v registru drží čtyři roky po uhrazení příslušné pohledávky. Na rozdíl od záznamu v bankovním registru lze ale v určitých případech požádat o vymazání, a to formou žádosti o odvolání souhlasu se zpracováním osobních údajů. Tato operace je vždy posuzována individuálně.

Pokud by ale úvěr ještě splacený nebyl, pak nemůže dojít k výmazu za žádných okolností.

Výpis z nebankovního registru klientských informací lze získat následujícími cestami:

Zájmové sdružení právnických osob

Cílem databáze SOLUS je chránit zájmy právnických osob a společností, poskytujících vedle půjček také služby s pravidelnou splatností. Mezi jeho členy najdeme pojišťovny, energetické společnosti, mobilní operátory a další subjekty.

Do registru může nahlížet a vkládat záznamy každý člen sdružení.

Kdo se do SOLUS dostane?

Na rozdíl od předchozích dvou registrů nejsou podmínky pro záznam tak přísné: Do databáze „neplatičů“ se dostanete buď ve chvíli, kdy dvakrát po sobě neuhradíte včas splátku u spotřebitelského úvěru. Druhou možností je trojnásobné opomenutí uhrazení jiné pravidelné pohledávky (např. faktury za elektřinu nebo telefonní služby).

SOLUS drží informace o dlužníkovi tři léta od splacení, výmaz neumožňuje. Zájmy poskytovatelů úvěrů a služeb jsou totiž nad zájmy jednotlivce. Dle stanoviska provozovatele je navíc přetrvávající záznam ochranou pro samotného spotřebitele před dalšími dluhy.

Výpis z registru SOLUS získáte několika způsoby:

  • žádostí o elektronický „SMS výpis“ (poplatek 99 Kč, za každý další výpis pak 30 Kč),
  • žádostí o písemný výpis (200 Kč).

Zjistíme vaši důvěryhodnost

Jste si opravdu jisti, že v úvěrových registrech nejste vedeni?

Náš makléř vám poradí, jak informace z úvěrových registrů získat.

Sjednejte si ZDARMA schůzku a zjistěte, zda máte nárok na hypoteční úvěr!

Sdílejte článek

Podobné články z blogu

Jak optimalizovat hypotéku po zavedení nových pravidel

S novými pravidly pro hypoteční úvěry, která vstoupila v platnost v září 2024, je důležité přistoupit k financování bydlení s jasnou strategií. V tomto článku vám ukážeme, jak optimalizovat svou hypotéku tak, abyste nejen ušetřili na nákladech, ale...

Nejlevnější hypotéka? Máte to ve svých rukou

Každý, kdo potřebuje hypotéku, se shání především po nejnižší úrokové sazbě. Málokdo si ale uvědomuje, že to, jak velkou cenu za půjčku na bydlení zaplatí, má vlastně ve svých rukou. Pojďme se společně podívat, co můžete sami udělat pro dosažení co...

Kratší fixace na vzestupu. Co to znamená pro vaši hypotéku?

V posledních měsících dochází na hypotečním trhu k zajímavému trendu: banky stále častěji preferují kratší fixace úrokových sazeb. Pětileté fixace, dříve běžné, pomalu ustupují a místo nich nastupují tříleté, a dokonce i roční fixace. Pojďme se...