Odborník srazí úroky
Díky tomu, že makléři uzavírají hypotéky ve velkých objemech, jsou schopni u bank získat nižší úroky. Mají také větší zkušenosti s vyjednáváním o podmínkách úvěrů.
Například pokud se rodina z příkladu v tabulce 1 na str. 24 obrátí přímo na GE Money Bank, dostane úrok 5,29 procenta a bude měsíčně splácet 10 829 korun. Makléřská společnost Gepard Finance je jí schopna zařídit úvěr se sazbou 5,09 procenta, což znamená měsíční splátku 10 617 korun. Ročně tak klient může na splátkách ušetřit přes dva a půl tisíce korun.
Z oslovených společností sice nejnižší sazbu nabídla přímo banka, konkrétně Wüstenrot 4,94 procenta, jedná se však o minimální sazbu. Garantovat může úrok 5,24 procenta. Společnost Top Consultant by byla schopna zajistit úrok 5,04 s tím, že by se možná dal stlačit ještě o desetinu. Kromě nižší sazby vám může makléř zabezpečit i nižší poplatek za zpracování úvěru. "Dokáže odhalit i určitá specifika klientova případu. Ne všechny banky totiž vyjdou vstříc všem. Výhodou je i velká úspora času, klient nemusí obíhat několik bank a zjišťovat informace," uvádí Roman Scherks ze společnosti Partners. Makléřské firmy lákají na to, že si od nich poradce přebere všechny podklady a ony pak již jen podepíšou smlouvu. Banky však tvrdí, že jsou schopny za klienta vyřídit potřebné dokumenty také. "Makléř může nabídnout lepší sazbu než banka, ale pro klienta je důležitá i komplexnost služeb," říká Eva Chaloupková z GE Money Bank.
Jak nenaletíte
Za prvé by měla mít makléřská společnost ve své nabídce co nejvíce bank působících na českém trhu. Určitým vodítkem může být pro klienta také členství v Asociaci hypotečních makléřů - www.ahmcr.cz. Její členové by měli mít v nabídce všechny tuzemské banky. Riziko pro klienta se snižuje, pokud je daná makléřská firma pojištěna proti profesnímu pochybení svého člověka nebo když vydává takzvaný hypoteční certifikát. Díky tomu má klient záruku, že vzhledem ke svým příjmům dosáhne na určitou výši úvěru.
"Když něco špatně spočítáme, navrhneme špatně postupy, špatné termíny a klientovi z toho vznikne škoda, pak je uhrazena z našeho pojištění," říká předseda představenstva makléřské společnosti Hyposervis Milan Roček, s tím, že zatím k tomu nedošlo.
Klient se může proti pochybení makléře pokusit bránit i u soudu. To má význam ale pouze v případě, kdy zprostředkovatel způsobil klientovi prokazatelně nějakou škodu.
Příkladem může být ztráta předaných dokumentů zprostředkovatelem, v důsledku které se vyřízení hypotéky prokazatelně prodloužilo. "Klientovi tak například propadla rezervační záloha na nemovitost nebo musel platit penále," vysvětluje Marta Gellová z Asociací finančních zprostředkovatelů AFIZ, jejichž členové se také zabývají hypotečními úvěry.
Dříve než na soud by se však měl člověk obrátit s žádostí o pomoc na Asociaci hypotečních makléřů nebo na AFIZ. Účinné by mohlo být oslovit i přímo banku. Ta by pak problematickému makléři mohla odmítnout dát licenci na nabízení svých hypotečních produktů. Státem však zprostředkování hypotečních úvěrů není nijak regulováno.
Jak vybrat makléře
Zvolte společnost z Asociace hypotečních makléřů či AFIZ.
Makléř musí být schopen zprostředkovat úvěr od co nejvíce bank.
Riziko škody se snižuje, pokud je makléřská firma pojištěna proti profesnímu pochybení svého člověka.