Nahlášení pojistné události krok za krokem: Na co se připravit a na co si dát pozor?

O nahlašování pojistných událostí kolují historky o neprostupnosti a neochotě pojišťoven pojistné plnění vyplácet. V pozadí zkušeností mnohých pojištěnců ovšem nestojí zlovůle pojistných institucí, ale omezená znalost nahlašování škod. Jak postupovat, abychom měli pojistné plnění co nejdříve na účtu?

Jak nahlásit pojistnou událost, aby vše šlo hladce?

Nahlaste pojistnou událost co nejdříve

U pojistných události je promlčecí lhůta několik let, zavedenou praxí ale je informovat pojišťovnu ihned po vzniku pojistné události. V opačném případě se může stát, že pojišťovna pro nedostatek důkazů odmítne pojistné plnění vyplatit.

Nejdříve ale musíte zamezit rozšiřování vzniklé škody. U živelních pohrom může jít o provizorní zakrytí poškozené střechy, v případě prasklého potrubí je třeba uzavřít hlavní přívod vody.

V případě kriminálních činů (odcizení vozidla, vloupání do domu) nejdříve kontaktujte policii, teprve poté se obraťte pojišťovnu.

Jak při nahlášení postupovat?

Pro nahlášení je zásadní číslo pojistné smlouvy. Pokud jste o její kopii přišli během pojistné události, nezoufejte – pojišťovny originály smluv archivují.

Ještě před nahlášením ale vše pečlivě zdokumentujte. Rozsah škod vyfoťte, nechte si vystavit kopii policejní zprávy. Při likvidaci pojistné události musí pojišťovna vše vyšetřit. Podrobná dokumentace může v takovém případě rozhodnout, zda k pojistnému plnění vůbec dojde.

Především se ale ujistěte, že vzniklou škodu uzavřená pojistka opravdu kryje. Nezřídka se totiž stává, že se klienti dožadují plnění za škody, na které nebyli v první řadě vůbec pojištěni.

Jaké doklady jsou pro nahlášení pojistné události potřeba?

Vedle čísla pojistné smlouvy je třeba u sebe mít následující dokumenty:

  • Doklad totožnosti.
  • Zápis o tom, kdy, kde a jak k pojistné události došlo.
  • Zápis o tom, co bylo příčinou škody na majetku.
  • Číslo účtu pro zaslání pojistného plnění.

U životní pojistky jsou důležité lékařské zprávy, zprávy o nákladech na hospitalizaci. V případě trvalých následků se neobejdete bez posudku o invaliditě, který vydává Česká správa sociálního zabezpečení.

Jak pojistnou událost nahlásit?

Pojistná událost se dnes standardně nahlašuje přes webové formuláře, pro rychlý průběh likvidace pojistky je ale nutné je správně vyplnit. Většina pojišťovacích institucí nabízí bezplatnou linku, na které klienta jednotlivými kroky provedou a každou nejasnost mu vysvětlí.

U žádosti o plnění životního pojištění vyplňuje část formuláře příslušný lékař, u plnění úvěrové pojistky banka, se kterou má klient uzavřenou hypoteční smlouvu.

Nejste si jisti, zda vaše pojistka kryje vzniklou škodu? Chcete průběh nahlášení pojistky co nejvíce zjednodušit? Poradíme vám. Sjednejte si ZDARMA osobní schůzku s našimi experty!

Sdílejte článek

Podobné články z blogu

Hypotéka a životní pojištění: Vyplatí se pojištění k hypotéce kvůli nižší sazbě?

Rostoucí ceny nemovitostí současně zdražují i pojistné nemovitostí, zvyšují se ale i náklady na životní pojištění.

Týká se to především lidí s hypotékou, kteří v životním pojištění potřebují pokrýt plně zdravotní rizika na celkovou hodnotu hypotéky.

Tornádo a pojištění nemovitosti aneb Jak pojistit své bydlení

Pořídit si vlastní bydlení stojí obrovské množství času, úsilí a financí. A bohužel ani když se to podaří, nemáte jistotu, že se ze dne na den, z minuty na minutu nepřihodí něco, co vámváš vysněný domov před očima zdevastuje. Katastrofický zásah...

GEPARD & RENOMIA: Spojení silných

Společnost Gepard Finance je již řadu let největším hypotečním specialistou na českém trhu. Svým franšízovým partnerům, makléřům a klientům přináší v oblasti hypoték a úvěrů dlouhodobě řadu výhod a novinek. Cílem společnosti vždy bylo poskytovat ty...