Nahlášení pojistné události krok za krokem: Na co se připravit a na co si dát pozor?

O nahlašování pojistných událostí kolují historky o neprostupnosti a neochotě pojišťoven pojistné plnění vyplácet. V pozadí zkušeností mnohých pojištěnců ovšem nestojí zlovůle pojistných institucí, ale omezená znalost nahlašování škod. Jak postupovat, abychom měli pojistné plnění co nejdříve na účtu?

Jak nahlásit pojistnou událost, aby vše šlo hladce?

Nahlaste pojistnou událost co nejdříve

U pojistných události je promlčecí lhůta několik let, zavedenou praxí ale je informovat pojišťovnu ihned po vzniku pojistné události. V opačném případě se může stát, že pojišťovna pro nedostatek důkazů odmítne pojistné plnění vyplatit.

Nejdříve ale musíte zamezit rozšiřování vzniklé škody. U živelních pohrom může jít o provizorní zakrytí poškozené střechy, v případě prasklého potrubí je třeba uzavřít hlavní přívod vody.

V případě kriminálních činů (odcizení vozidla, vloupání do domu) nejdříve kontaktujte policii, teprve poté se obraťte pojišťovnu.

Jak při nahlášení postupovat?

Pro nahlášení je zásadní číslo pojistné smlouvy. Pokud jste o její kopii přišli během pojistné události, nezoufejte – pojišťovny originály smluv archivují.

Ještě před nahlášením ale vše pečlivě zdokumentujte. Rozsah škod vyfoťte, nechte si vystavit kopii policejní zprávy. Při likvidaci pojistné události musí pojišťovna vše vyšetřit. Podrobná dokumentace může v takovém případě rozhodnout, zda k pojistnému plnění vůbec dojde.

Především se ale ujistěte, že vzniklou škodu uzavřená pojistka opravdu kryje. Nezřídka se totiž stává, že se klienti dožadují plnění za škody, na které nebyli v první řadě vůbec pojištěni.

Jaké doklady jsou pro nahlášení pojistné události potřeba?

Vedle čísla pojistné smlouvy je třeba u sebe mít následující dokumenty:

  • Doklad totožnosti.
  • Zápis o tom, kdy, kde a jak k pojistné události došlo.
  • Zápis o tom, co bylo příčinou škody na majetku.
  • Číslo účtu pro zaslání pojistného plnění.

U životní pojistky jsou důležité lékařské zprávy, zprávy o nákladech na hospitalizaci. V případě trvalých následků se neobejdete bez posudku o invaliditě, který vydává Česká správa sociálního zabezpečení.

Jak pojistnou událost nahlásit?

Pojistná událost se dnes standardně nahlašuje přes webové formuláře, pro rychlý průběh likvidace pojistky je ale nutné je správně vyplnit. Většina pojišťovacích institucí nabízí bezplatnou linku, na které klienta jednotlivými kroky provedou a každou nejasnost mu vysvětlí.

U žádosti o plnění životního pojištění vyplňuje část formuláře příslušný lékař, u plnění úvěrové pojistky banka, se kterou má klient uzavřenou hypoteční smlouvu.

Nejste si jisti, zda vaše pojistka kryje vzniklou škodu? Chcete průběh nahlášení pojistky co nejvíce zjednodušit? Poradíme vám. Sjednejte si ZDARMA osobní schůzku s našimi experty!

Sdílejte článek

Podobné články z blogu

Ceny nemovitostí rostou. Nezapomeňte si upravit pojištění

Vlastníte nemovitost? Pak vás jistě současná situace na trhu s nemovitostmi velice těší. Ceny bytů i domů rostou, čímž se zvedá také hodnota vašeho majetku. Velkým problémem se však mohou stát starší pojistné smlouvy, respektive dříve stanovené a...

Ideální doba pro změnu povinného ručení?

Pojistné období u povinného ručení je zpravidla jeden rok. Na konci tohoto období (výročí smlouvy) se smlouva automaticky obnoví. Pokud je pojistné období vaší pojistky shodné s kalendářním rokem, výročí smlouvy připadá na poslední prosincový den. A...

Rodina a hypotéka. Kdy sjednat životní pojištění?

Základní funkcí životního pojištění je ochrana příjmů pro rodinu. Pojištění má však smysl i tehdy, když žijete sami a na vašem výdělku není nikdo závislý. Výpadek příjmů v důsledku zdravotních potíží může potkat každého z nás, pokud tedy nemáte...